BLOG

Sneller met ‘RPA-handen’ en slimmer met ‘AI-brein’

20 november 2018
Roberto van den Heuvel

‘ECM is voorbij, Content Services is wat organisaties nodig hebben.’ Dat was de belangrijkste boodschap van het Hyland Summit 2018 in Frankfurt. Mijn collega Remko Hoekstra en ik waren erbij.

Tijdens ons tweedaagse bezoek aan het evenement hebben we – samen met ruim 300 andere partners en klanten – van alles gehoord over de huidige stand van zaken en de toekomst van OnBase (het Content Services platform van Hyland).

 

Dat Hyland dit jaar opnieuw door onderzoeksbureau Gartner verkozen is tot marktleider in het Content Services Magic Quadrant, maakte ons nieuwsgierig naar de visie van dit bedrijf op de huidige markt en de toekomst.  Gartner complimenteert het OnBase platform en Hyland  voornamelijk met de gebruikersadoptie, de sterke functionaliteiten en de slimme recente overname van het product Brainware om de capture- en datakwalificatietoepassingen verder te kunnen ontwikkelen.

In dit artikel delen we de belangrijkste topics van Hyland Summit 2018 met jou.

1. ECM is dood, Content Services is springlevend

In deze tijd van disruptieve technologie wil je als organisatie flexibel zijn en snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Robotic Process Automation (RPA) en Artificial Intelligence (AI) bieden bijvoorbeeld fantastisch veel nieuwe mogelijkheden om ons werk makkelijker, sneller en beter te maken.

Een traditioneel ECM (Enterprise Content Management) systeem is daar niet geschikt voor, maar Content Services (de opvolger van ECM volgens Gartner) wel. We zullen je niet met de technische details vermoeien (wil je wel graag meer details, lees dan dit blog), maar daarom is ECM (Enterprise Content Management) er dus niet meer.

2. Sneller-beter-makkelijker in de praktijk

Een Content Services platform (zoals OnBase van Hyland) maakt gebruik van AI. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de manier waarop document-workflows (zoals factuurverwerking) geautomatiseerd kunnen worden.

Bij oudere systemen kunnen facturen ook al automatisch herkend en verwerkt worden op basis van vooraf opgegeven regels, maar met AI is het systeem ook echt in staat om te leren. De factuurverwerking kan op veel meer punten geautomatiseerd worden. AI werkt echt als een brein, niet alleen als een uitvoerende machine. Zo kan een factuur door het systeem beoordeeld worden zoals een mens dat zou doen.

Het invoeren van facturen gebeurt in veel organisaties nu nog met de hand. RPA kan helpen om dit proces ook te automatiseren. RPA kun je zien als de handen die het saaie overtikwerk van je overnemen. Met AI en RPA kun je echt talloze (ook ingewikkelde) processen in de organisatie automatiseren.

3. Hyland zet vol in op innovatie met AI en RPA

OnBase van Hyland werkt op dit moment al met AI en RPA, maar Hyland blijft niet stilzitten. De komende jaren zet Hyland in op meer innovatie en heeft daar maar liefst 100 miljoen dollar voor uitgetrokken.

Een nieuw initiatief op het gebied van Research & Development, het zogenaamde ‘Hyland Labs’ wordt de plek van innovatie binnen Hyland. De komende jaren wil Hyland zich richten op verschillende nieuwe technologieën, zoals Augmented Reality, BlockChain, AI en IoT.

Wat Hyland wil bereiken? Blijven werken aan het OnBase platform, zodat bedrijven steeds beter geholpen worden met de digitale transformatie.

Hyland heeft ons echt een blik op de toekomst gegeven. We zijn heel benieuwd met welke innovaties we de komende tijd verrast worden, en hoe de toepassing van AI en RPA zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Het staat in ieder geval vast dat met Content Services het werk beter, slimmer en makkelijker wordt.

Roberto van den Heuvel Xtandit
Roberto van den Heuvel
Manager Consultancy & Solutions